Dieta fleksitariańska – wszystko, co musisz wiedzieć

W ostatnich czasach latach coraz częściej porusza się temat wpływu jedzenia mięsa na nasze zdrowie. Specjaliści od żywienia człowieka uważają, że spożywanie dobrych jakościowo produktów pochodzenia zwierzęcego jest dla nas bezpieczne i dostarcza wielu niezbędnych składników odżywczych. Jednakże część osób świadomie decyduje się na ograniczenie ich spożycia. Taki model żywienia jest nazywany dietą fleksitariańską. Sprawdź, jak powinna wyglądać zdrowa dieta fleksitariańska i dlaczego warto ją stosować.

Dieta fleksitariańska – co to jest?

Nazwa diety fleksitariańskiej nawiązuje do diety eliminującej mięso, jaką jest wegetarianizm i angielskiego słowa flexible (elastyczny). Oznacza to, że w diecie fleksitariańskiej podstawę jadłospisu stanowią produkty roślinne, natomiast mięso jest spożywane okazjonalnie i w niewielkich ilościach. Osoby, które chcą wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe i poprawić swoje zdrowie oraz samopoczucie, chętnie wybierają ten rodzaj diety. Fleksitarianizm jest też często pierwszym krokiem do całkowitej rezygnacji z mięsa i produktów odzwierzęcych. Jeżeli chcesz, aby Twój jadłospis dostarczał wszystkich niezbędnych składników odżywczych, wypróbuj nasze menu Diety fleksitariańskiej z pakietu Plus!

Co jeść na diecie fleksitariańskiej?

W diecie fleksitariańskiej obecne są takie produkty spożywcze jak:

  • ryż; drób; jajka; miód; kasze;
  • tłuszcze roślinne; produkty zbożowe;
  • ryby i owoce morza; mleko, nabiał i masło;
  • orzechy i masło orzechowe; czerwone mięso (okazjonalnie);
  • owoce, warzywa i ich przetwory; pseudozboża takie jak komosa ryżowa i amarantus;
  • nasiona i pestki np. chia, pestki dyni, siemię lniane, słonecznik;
  • nasiona strączkowe i ich przetwory takie jak tofu, tempeh, hummus, pasty roślinne.

Wady i zalety diety fleksitariańskiej

Stosowanie prawidłowo zbilansowanej diety fleksitariańskiej zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu współczesnych chorób m.in. cukrzycy, miażdżycy, otyłości, chorób serca i układu nerwowego. Ten rodzaj diety wpływa również na utrzymanie prawidłowej masy ciała i pomaga kształtować zdrowe nawyki żywieniowe. Co więcej, ogranicza masową produkcję mięsa i wspiera środowisko. Z drugiej strony dieta uboga w mięso i produkty odzwierzęce może nie dostarczać wystarczającej ilości składników odżywczych takich jak żelazo, cynk, witamina B12 czy wapń jeżeli prawidłowo ich nie zastąpimy w innych produktach.

Dieta fleksitariańska – czy warto ją stosować?

W dzisiejszych czasach, gdzie coraz więcej osób boryka się z chorobami wynikającymi ze stosowania nieprawidłowej diety, przejście na fleksitariański model odżywiania wydaje się rozsądnym wyborem. Poza walorami zdrowotnymi stosowanie diety fleksitariańskiej ogranicza emisję gazów cieplarnianych i sprzyja ochronie naszej planety. Ponadto dieta fleksitariańska jest uważana przez wielu dietetyków za jeden z lepszych systemów żywieniowych. Zastanawiasz się, jak zdrowo ograniczyć mięso w diecie? Sprawdź ofertę naszego menu fleksitariańskiego w Your Kitchen.

Bibliografia:

  1. Cader P., Lesiów T.: Weganizm i wegetarianizm jako diety we współczesnym społeczeństwie konsumpcyjnym, Nauki inżynierskie i technologie, nr 37, 2021.
  2. Nowosad K.: Charakterystyka najzdrowszych diet na świecie, Nauki Przyrodnicze i Medyczne, Nr 4/26/2019.
  3. Reguła J.: Charakterystyka i ocena wybranych diet alternatywnych, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2013, tom 4, nr 3, 115–121.