Problem nadwagi i otyłości dotyka znaczną część społeczeństwa. Niestety, statystyki nie są optymistyczne – ponad 95% osób, które znacznie schudły, w ciągu 5 następnych lat odzyskuje utraconą wagę. Często problem jest jeszcze większy, bo kilogramy wracają z nawiązką, a kolejne próby odchudzania kończą się podobnym rezultatem. Jest to klasyczny przykład efektu jojo. Zdrowa i zbilansowana dieta to klucz do utrzymania prawidłowej wagi i sylwetki, jednak to nie wszytko. Sprawdź, jak sobie z nim radzić i co robić, aby mu zapobiec.

Co to jest efekt jojo?

O problemie efektu jojo mówimy w kontekście nieskutecznych diet, gdzie początkowa redukcja kilogramów kończą się ponownym przybraniem na masie ciała. Można to zobrazować na przykładzie zabawki jojo – po szybkim odchudzaniu (opadanie jojo), następuje wzrost masy ciała (podnoszenie się jojo).

Z czego wynika efekt jojo?

Za wystąpienie efektu jojo odpowiadają czynniki związane z dietą oraz stylem życia. Są to m.in.:

  • brak aktywności fizycznej;
  • niewystarczająca ilość snu;
  • restrykcyjne diety o zbyt niskiej kaloryczności;
  • zaburzona równowaga hormonów głodu i sytości;
  • niedopasowanie diety pod indywidualne potrzeby;
  • porzucenie aktywności fizycznej po osiągnięciu celu;
  • powrót do niezdrowych nawyków żywieniowych po zakończeniu diety.

Jak skutecznie zapobiegać efektowi jojo?

Nie każda dieta musi zakończyć się niepowodzeniem. Istnieje bowiem kilka sprawdzonych sposobów na walkę z efektem jojo:

  • Dobierz odpowiednią kaloryczność diety – aby dieta była skuteczna, wcale nie musi być restrykcyjna. Wystarczy, że od swojego dziennego zapotrzebowania energetycznego odejmiesz ok. 200-500 kcal, a kilogramy zaczną spadać.
  • Jedz ok. 3-5 posiłków dziennie – stała liczba posiłków wspiera Twoją gospodarkę hormonalną i zapobiega napadom głodu.
  • Skorzystaj z gotowych rozwiązań dietetycznych – w Your Kitchen masz możliwość wyboru zdrowego menu dostosowanego pod Twoje zapotrzebowanie energetyczne.
  • Sięgaj po produkty bogate w błonnik – są to m.in. warzywa, kasze, pieczywo pełnoziarniste, orzechy, nasiona, płatki owsiane czy strączki. Zapewniają one sytość na dłużej, co pozwoli Ci ograniczyć podjadanie.
  • Wyeliminuj żywność przetworzoną – tego typu produkty nie zawierają wartościowych składników odżywczych, są wysokokaloryczne i napędzają odczuwanie głodu.
  • Wypracuj zdrowe nawyki żywieniowe – dzięki nim utrzymasz swoją nową masę ciała na dłużej. Przykładowo zamień białe pieczywo na ciemne, cukier zastąp ksylitolem lub erytrytolem, a do każdego posiłku zjedz porcję warzyw.
  • Wysypiaj się – osoby, które śpią mniej niż 6 godzin, częściej doświadczają problemów z utrzymaniem prawidłowej masy ciała.
  • Zadbaj o codzienną dawkę ruchu – wybierz taką aktywność, która sprawia Ci przyjemność, dzięki czemu zachowasz regularność treningów.

Efekt jojo – podsumowanie

Efekt jojo to powszechny problem osób, które podejmują się kuracji odchudzających. Wahania wagi negatywnie wpływają nie tylko na wygląd, ale również na zdrowie i samopoczucie. Na szczęście, istnieje wiele sposobów, takich jak m.in. modyfikacja nawyków żywieniowych, wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej, czy uregulowanie rytmu dobowego, które skutecznie mu zapobiegają. W Your Kitchen proponujemy Ci dodatkowo szeroki wybór zdrowych diet z możliwością wyboru menu i odpowiedniej kaloryczności. Dzięki temu jesz to, na co masz ochotę bez efektu jojo. Sprawdź już dziś nasze smaczne propozycje i skorzystaj z atrakcyjnych pakietów oraz bezpłatnego wyboru menu.

Bibliografia:

  1. Hawryłkiewicz W.: Motywacje kobiet do podjęcia terapii odchudzającej, Aesthetic Cosmetology and Medicine, 5, 2020, vol. 9.
  2. Szyndler A. i in.: Modyfikacja stylu życia jako podstawa leczenia otyłości, Kardiologia na co Dzień 2007; 3 (2): 84–88.
  3. Reimisz P.: Leczenie otyłości. Dlaczego „silna wola” to za mało? Część II. Metody leczenia otyłości. Kosmos. Problemy nauk biologicznych, Tom 71, 2022, Nr 2 (335): 105-117.