Jak dbać o odporność zimą?

Dorosły człowiek w ciągu roku średnio 3-4 razy zapada na infekcję układu oddechowego, taką jak grypa lub przeziębienie. Najczęściej ma to miejsce w sezonie zimowym, kiedy to dochodzi do spadków temperatur i organizm jest bardziej narażony na ich rozwój. Aby im zapobiec, warto zastosować odpowiednie działania profilaktyczne, które mają za zadanie wzmocnić naszą odporność. Jak zatem zadbać o układ immunologiczny i zmniejszyć ryzyko infekcji?

Dlaczego częściej chorujemy zimą?

Przebywanie na zimnie zwiększa ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych, lecz sam chłód nie jest odpowiedzialny za ich wystąpienie. Dlaczego zatem częściej chorujemy zimą? Okazuje się, że niskie temperatury ochładzają śluzówki, zwłaszcza w nosie, który jest bramą dla drobnoustrojów. Przy niższych temperaturach komórki odpornościowe w śluzówce nosa słabiej działają, co ułatwia wirusom i bakteriom przedostawanie się do organizmu. Co ważne wirusy o wiele lepiej radzą sobie w chłodzie, dlatego tak rzadko dopada nas przeziębienie w cieplejszych miesiącach.

Na rozwój infekcji zimą ma także wpływ mniejsza dostępność świeżych warzyw i owoców, ograniczenie ekspozycji na promienie słoneczne, a także długie przebywanie w suchych pomieszczeniach.

Sprawdzone sposoby na poprawę odporności zimą

Jeśli często borykasz się z zimowymi infekcjami, sprawdź jak w naturalny sposób zadbać o swoją odporność. Oto przykłady sprawdzonych sposobów:

  • Jedz więcej kiszonek – kiszonki są bogate w witaminę C, która jest silnym antyoksydantem. Dodatkowo zawierają one bakterie probiotyczne, które wzmacniają pracę jelit. Narząd ten w głównej mierze odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.
  • Pij ziołowe herbaty – polecany jest zwłaszcza czystek, jeżówka purpurowa, czarny bez, rumianek, pokrzywa czy dzika róża. Zioła te rozgrzewają organizm, a co najważniejsze, w ich składzie znajdują się związki o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych.
  • Suplementuj witaminę D – o tej porze roku synteza skórna witaminy D jest w zasadzie niemożliwa, dlatego też wg rekomendacji specjalistów należy wdrożyć jej suplementację. Witamina D bowiem w dużym stopniu wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego.
  • Spożywaj rozgrzewające przyprawy – sprawdzi się tutaj kurkuma, goździki, imbir, pieprz, ostra papryka, cynamon, kardamon czy czarnuszka. Wykazują one właściwości przeciwzapalne, a także zawierają w sobie związki stymulujące układ odpornościowy.
  • Urozmaicaj swoją dietę – zadbaj o to, aby Twoja dieta bazowała na różnorodnych produktach, które są jednocześnie prozdrowotne. Im większe urozmaicenie, tym więcej witamin i składników mineralnych dostarczysz do swojego organizmu. Różnorodne posiłki może zapewnić Ci Your Kitchen Najtańszy catering dietetyczny z wyborem menu, już od 53 zł/dzień! (yourkitchen.pl).

Co poza dietą wspierającą naszą odporność?

Dbaj także o regularną aktywność fizyczną. Wystarczy już 30 minut ćwiczeń dziennie, aby skutecznie hartować organizm. Kluczowe znaczenie ma również zmniejszenie narażenia na stres. W trakcie sytuacji stresowych wydzielają się hormony takie jak kortyzol czy adrenalina, które produkowane w nadmiarze mogą zmniejszać liczbę komórek odpornościowych. Zwróć też uwagę na jakość snu oraz ilość przespanych godzin. Zdrowy i nieprzerwany sen wpływa na regenerację wszystkich układów naszego organizmu.

Bibliografia:

  1. Dymarska E. i wsp.: Naturalne modyfikatory odpowiedzi immunologicznej, Probl Hig Epidemiol 2016, 97(4): 297-307.
  2. Myszka M., Klinger M.: Immunomodulacyjne działanie witaminy D, Postepy Hig Med Dosw (online), 2014; 68: 865-878.
  3. Zimecki M., Artym J.: Wpływ stresu psychicznego na odpowiedź immunologiczną, Postepy Hig Med Dosw (online), 2004; 58: 166-175.