Święta przez wielu z nas kojarzone są z aromatycznymi pierniczkami, makowcem i puszystym sernikiem. Choć są smakowite i mało kto potrafi się im oprzeć, zawierają też dość sporo kalorii. Nie oznacza to oczywiście, że musimy z nich całkowicie zrezygnować, lecz warto znać kilka sposobów na to, jak je zdrowo ograniczać. Jakie są więc zdrowsze zamienniki świątecznych wypieków? Co wtedy jeść, a z czego lepiej zrezygnować? Sprawdź nasze propozycje!

Zdrowsze wersje świątecznych słodyczy

Ograniczanie cukru i słodyczy w okresie świątecznym może być trudne. Warto jednak pamiętać, że są zdrowsze alternatywy dla świątecznych wypieków i deserów. Oto jakie składniki możesz wykorzystać do ich przygotowania:

  • kakao;
  • gorzka czekolada;
  • orzechy i nasiona;
  • mąka pełnoziarnista;
  • owoce suszone i świeże;
  • słodziki, takie jak np. stewia, ksylitol czy erytrytol.

Poniżej znajdują się nasze propozycje zdrowszych świątecznych słodyczy:

  • kutia;
  • brownie z fasoli;
  • sernik z erytrytolem;
  • pierniczki z mąki żytniej;
  • pralinki daktylowe z orzechami;
  • pieczone jabłka z cynamonem i orkiszową kruszonką.

Jak ograniczyć słodycze w Święta? Praktyczne wskazówki

Święta to nie jest najlepszy czas na restrykcje żywieniowe i odmawianie sobie ulubionych potraw. Jeśli jednak chcesz zachować zdrową równowagę, warto wiedzieć, jak ograniczyć spożycie cukru w tym okresie. Oto sprawdzone przykłady:

  • Łącz słodycze ze zdrowymi przekąskami – chcesz nałożyć sobie kawałek ciasta? Ukrój zatem mniejszą porcję i dodatkowo dołóż sobie orzechy lub mandarynki. W ten sposób zaspokoisz swoją ochotę na słodycze, a przy okazji dostarczysz do organizmu witaminy i składniki mineralne.
  • Ogranicz słodkie napoje – słodkie napoje gazowane, a także niektóre soki zawierają wysokie ilości cukru. W tym przypadku warto postawić na wodę z cytryną. Okazjonalnie możesz sięgnąć po ich bezcukrowe zamienniki.
  • Ustal z najbliższymi, jakie świąteczne wypieki przygotujecie – jeżeli planujesz święta w dużym rodzinnym gronie, ustalcie, kto przygotuje ciasta i inne wypieki. Dzięki temu unikniecie sytuacji, że każdy z gości przyniesie ze sobą coś słodkiego.
  • Unikaj słodyczy z dużą zawartością kremów i bitej śmietany – kremy do ciast zwykle bazują na maśle oraz tłustej śmietanie, co sprawia, że są wysokokaloryczne. Zamiast tego typu ciast sięgnij po pierniczki lub klasyczny sernik.
  • Zaplanuj posiłki – swoje posiłki warto zaplanować również w święta. Uwzględnij w nich produkty, które mają wysoką zawartość błonnika. Składnik ten jest sycący, przez co będziesz miał mniejszą ochotę na podjadanie słodyczy.

Święta to czas wyjątkowy, w którym chcemy cieszyć się pysznymi wypiekami. Choć jedzenie słodyczy od czasu do czasu nie jest niczym złym, to niestety nadmiar cukru może być szkodliwy dla zdrowia. Dlatego tak ważne jest, aby w tym czasie zachować umiar i świadomie wybierać poszczególne przekąski i desery.